El passat 8 de març va ser el Dia Internacional de la Dona i, potser impulsat per això, alguns organismes reguladors van decidir donar un repàs a les polítiques d’igualtat de gènere pel que fa a la roba. El feminisme pretén aconseguir la igualtat de l’home i la dona, però existeixen diferents corrents que poden malinterpretar el concepte i fomentar aspectes negatius que res tenen a veure amb el feminisme. En el cas d’aquesta multinacional, es considera que podria impulsar estereotips com l’extrema primesa o fomentar la sexualització del cos entre menors d’edat.
A causa d’això, la Generalitat de Catalunya ha iniciat aquest procés per a investiguen a la marca que només embeni roba XS i S per a causa d’un possible incompliment de la llei d’igualtat. Aquesta recerca s’ha posat en marxa després que la cadena de moda rebés una denúncia. L’organisme català ha iniciat una recerca per a determinar si una cadena de moda internacional incompleix la Llei d’Igualtat de Tracte i No Discriminació en vendre només roba de talla XS i S a les seves botigues. El procediment, obert pel Departament d’Igualtat i Feminisme, estudiarà la possibilitat que l’empresa estigui discriminant per l’aspecte físic, ja que exclou a les persones que usen talles mitjanes o grans.
Aquesta mesura es va començar a gestar arran d’una denúncia d’Internet. El seu interès pretén formar part d’un pla d’acció per a combatre la pressió estètica i va ser aprovat pel Govern durant la setmana passada.
La ministra d’Igualtat creu que els fets denunciats poden constituir una violació de la llei, que preveu una multa de fins a 40.000 euros per vendre productes que promoguin “estereotips discriminatoris”. És un fet que els estereotips socials posen en perill a moltes persones i s’ha volgut atallar la situació com més aviat millor.
El problema dels estereotips socials
L’amenaça dels estereotips és un predicament situacional en el qual les persones corren o se senten en risc d’ajustar-se als estereotips sobre el seu grup social. S’ha teoritzat que és un factor que contribueix a les antigues diferències racials i de gènere en el rendiment acadèmic. Des de la seva introducció en la literatura acadèmica, l’amenaça dels estereotips s’ha convertit en un dels temes més estudiats en el camp de la psicologia social.
Els factors situacionals que augmenten l’amenaça de l’estereotip poden incloure la dificultat de percebre la realitat, la creença que l’estereotip mesura les seves capacitats i la rellevància de l’estereotip per a la vida en general.
Els individus mostren majors graus d’amenaça per estereotips en tasques en les quals desitgen tenir un bon rendiment i quan s’identifiquen fortament amb el grup estereotipat. Aquests efectes també augmenten quan esperen ser discriminats a causa de la seva identificació amb un grup estereotipat negativament. Les experiències repetides d’amenaça d’estereotip poden conduir a un cercle viciós de disminució de la confiança, sota rendiment i pèrdua d’interès en l’àrea d’assoliment corresponent.
S’ha argumentat que les amenaces d’estereotips mostren una reducció en el rendiment dels individus que pertanyen a grups estereotipats negativament. També s’ha suggerit el seu paper en l’afectació de les disparitats de salut pública.
La cadena de moda venia roba per a un físic preadolescent
L’acció contra la multinacional, el nom de la qual encara no s’ha fet públic, va ser iniciada pel departament d’igualtat després que rebés una queixa a través d’un formulari en línia en la seva pàgina web.
La persona que va presentar la denúncia va assenyalar que la roba que s’embeni només pot ser usada per “dones amb constitució de nenes”, detallant que el físic és el d’un “cos preadolescent i premenstrual”, citant paraules textuals. Amb això en compte, cal destacar que la botiga no està dirigida a nens. Per això, la denúncia també assenyalava que la roba de la botiga no seria adequada per a les nenes perquè fomentaria la sexualització del cos.
Si la recerca conclou que s’ha infringit la llei, podria imposar una sanció. De fet, la comercialització de productes que promoguin un estereotip discriminatori és una infracció greu, sancionada amb una multa d’entre 10.000 i 40.000 euros.
Des de l’Acord del Govern aprovat en el Dia Internacional de la Dona, s’ha assenyalat que és imprescindible avançar cap a una nova normalitat feminista en la qual les dones se sentin còmodes amb el seu cos. També destaquen que això és essencial perquè els ideals de bellesa imposats pel patriarcat no puguin continuar sent acceptats com a norma.
Sense cap dubte, des d’aquí volem destacar quin és l’objectiu principal del feminisme perquè no es malinterpreti. En la seva essència, el feminisme és la creença en la plena igualtat social, econòmica i política de les dones. El feminisme va sorgir en gran manera com a resposta a les tradicions occidentals que restringien els drets de les dones, però el pensament feminista té manifestacions i variacions globals. Cal lluitar contra estereotips negatius i tractar a tothom pel que és i no per com es veu.